Idzie zima, jak przechowywać baterie? cz.1

Idzie zima, jak przechowywać baterie? cz.1

tl;dr

  1. naładuj baterię w zakresie 30-60%
  2. w miarę możliwości przechowuj baterię w temperaturze pokojowej
  3. sprawdzaj co jakiś czas poziom naładowania akumulatora
  4. nie ładuj od razu rozładowanego akumulatora, który był przechowywany w temperaturach <5 stopni celciusza, przenieś go do ogrzewanego pomieszczenia na kilka godzin

Niestety, dla wielu z nas zima oznacza konieczność odstawienia rowerów elektrycznych i hulajnóg. Warto pomyśleć o przechowywaniu baterii. Istnieje kilka prostych rad, które warto zastosować przed schowaniem hulajnogi czy roweru do garażu lub piwnicy. Jeżeli zima Ci nie straszna, to też mamy kilka wskazówek wartych uwagi.

Bateria li-ion z roweru elektrycznego lub hulajnogi elektrycznej nie lubi ekstremalnych temperatur. Jeśli Twój pojazd posiada wymienną baterię i będzie przechowywany w miejscu narażonym na niskie temperatury, należy wyjąć baterię i przechować ją w miejscu o temperaturze pokojowej.

Jeżeli Twoja bateria jest zintegrowana z rowerem czy hulajnogą postaraj się zoorganizować zamknięte pomieszczenie, które będzie odporne na warunki atmosferyczne jak. garaż, czy piwnica. Uważaj na wilgoć!

Jaki stan naładowania akumulatora jest optymalny?

Ilu ludzi, tylu specjalistów. Jednak fizyka i chemia nie kłamie. Baterii li-ion nie powinno sie przechowywać w skrajnych stanach. Czyli nie powinno się przechowywać zupełnie rozładowanych i w 100% naładowanych. Przed schowaniem akumulatora warto go naładować do 30-60%. Zakres ten jest optymalny jeżeli zamierzamy schować nasz sprzęt i wyciągnąc na wiosnę.

Niestety w niektórych przypadkach tu pojawia się problem. Niektóre wewnętrzne baterie w rowerach czy hulajnogach posiadają bezprzedowowe połączenia lub podłączony alarm, a ten powoli rozładowuje akumulator. Raz w miesiącu warto skontrolować % naładowania baterii, by nie doprowadzić do jej całkowitego rozładowania.

Przechowywana bateria rozładowała się, co teraz?

Wydawałoby się, że wystarczy ją podładować i schować z powrotem np. do garażu. Jeżeli jednak bateria jest przechowywana w niekorzystnych warunkach temperaturowych, skrajnie ujemnych to zładowaniem trzeba się wstrzymać. Przed podłączeniem takiego akumulatora czy hulajnogi z wbudowaną baterią do łądowania powinna ona postać kilka godzin w temperaturze pokojowej. Zmrożone ogniwa nie lubią być ładowane, mogą wtedy stracić część swojej pojemności pojemność lub co gorsza, nieodwracalnie się uszkodzić.
Wystarczy, że zostawisz rower, czy hulajnogę w ciepłym pomieszczeniu na kilka godzin. Nie przyspieszaj procesu, nie stawiaj go zaraz koło grzejnika i nie używaj żadnych ogrzewaczy!

część druga niebawem…