Na kondycję baterii może wpłynąć wiele czynników.
– w jakim zakresie jest używana
– w jakich temperaturach jest używana
– jaki jest jej stan naładowania podczas przechowywania
– jak wysokim prądem jest ładowana i rozładowywana
– wiek, czyli czas jaki minął od produkcji
– jakość ogniw, dobranie ogniw do przeznaczenia
Wszystko powyższe może wpłynąć na kondycje ogniw li-ion, które z czasem tracą swoją pojemność. W rowerach i hulajnogach elektrycznych utrata pojemności będzie się przede wszystkim przejawiać mniejszym zasięgiem. Często bateria nie będzie się chciała naładować do 100% lub sprzęt będzie się niespodziewanie wyłączać wskazując 20% naładowania.
W elektronarzędziach, oprócz znacznie krótszego czasu pracy, może się dodatkowo okazać, że brakuje mocy i nie jesteśmy w stanie już odkręcić śruby, przeciąć prętu czy wywiercić otworu. W zależności w jakim stanie zostanie dostarczona do nas bateria. Jeżeli obudowa/osłna będzie nosić ślady uszkodzenia to konieczne będzie przeprowadzenie wcześniej diagnostyki, o czym oczywiście poinformujemy wcześniej. Woda, która mogłaby się dostać do baterii może spowodować postępującą korozję, zmniejszenie pojemności, a w skrajnych przypadkach pożar.
Po zakończonym teście, baterie są łądowane do optymalnego stanu (30%-60%) by nadawały się do dłuższego przechowywania.